slide2 ls fysioteratia

Hoitomuodot

Akupunktio

Akupunktio on itämainen hoito, jossa kehon energiakiertoon vaikutetaan neulojen avulla. Akupunktiopisteitä on noin tuhat ja sopivat valitaan potilaan vaivojen perusteella. Akupunktuuria on harjoitettu Kiinassa jo ainakin 7000 vuoden ajan. Länsimaihin akupunktuuri rantautui virallisesti 1600-luvulla. Kun tasapaino jang- ja jin-energian välillä häiriintyy, vanhan kiinalaisen teorian mukaan ihminen sairastuu. Akupunktiossa energiavirtoja pyritään säätelemään tiettyihin kohtiin pistetyillä neuloilla. Neuloilla johdetaan energiaa sinne, missä sitä on liian vähän ja pois sieltä, missä sitä on liikaa.

Akupunktuuri kuuluu fysikaalisiin hoitomenetelmiin. Länsimaisen käsityksen mukaan akupunktuuri on kivun oireenmukainen hoito, joka ei paranna kivun syytä. Akupunktiolla on saavutettu kuitenkin hyviä tuloksia myös erilaisten sairauksien hoidossa. Muun muassa migreeni ja muut lievemmät päänsäryt, niska- ja hartiaseudun kiputilat, lihas- sekä selkäsäryt, iskias ja jännetulehdukset voidaan hoitaa hyvin tuloksin akupunktiolla. Akupunktiosta on apua myös allergiseen nuhaan, astmaan, ihottumiin, säärihaavoihin, kuukautis- ja synnytyskipuihin sekä erilaisiin vatsavaivoihin. Suomessa on tehty jopa nielurisa- ja hampaanpoistoja sekä tyrä- ja keisarinleikkauksia akupunktuurianestesiassa. Akupunktio on saavuttanut nykyään melko vakaan aseman täydentävänä hoitomuotona.

Aromaterapia

Aromaterapiassa hyödynnetään eteeristen öljyjen tuoksuominaisuuksia yhdistettynä kosketukseen. Aromaterapiassa käytettävät eteeriset öljyt erotetaan kukkien, kasvien, hedelmien ja yrttien haihtuvista aineosista. Eteerisiä öljyjä käytetään vain ulkoisesti.

Asahi

Asahi Health  on Suomessa kehitetty terveysliikuntamenetelmä, jonka tarkoituksena on suomalaisten tyypillisempien vaivojen ennaltaehkäisy ja hoito. Asahi koostuu yksinkertaisista harjoitteista muodostuvasta liikesarjasta. Liikesarja jaetaan neljään osioon: kehon rentous, niska-hartia, selkä sekä jalat ja tasapaino. Asahia voidaan toteuttaa yksittäisinä harjoitteina tai koko liikesarjasta koostuvana tuntina. Harjoitteet soveltuvat useimmille asiakasryhmille yksinkertaisten ja pehmeiden liikkeidensä sekä hitaan harjoitustemponsa vuoksi. Useimpia harjoitteita voi tehdä myös istuma-asennossa.

Bobath-menetelmä

Bobath-menetelmää käytetään yleisimmin aivohalvausten jälkitilojen hoitoon. Bobath-menetelmän perusajatuksena on pysäyttää halvauksesta johtuvat väärät liikemallit. Tarkoituksena on harjoittaa puuttuvia valmiuksia ja liikemallien eri osia. Tavoitteena on opetella uudestaan oikeaoppinen, sujuva liikemalli.

Fasciakäsittelyt

Fasciat eli lihaskalvot muodostavat koko kehon kattavan toiminnallisen jatkumon. Kiristynyt fascia lisää lihasjännitystä ja verenkierron heikkenemistä, mistä taas aiheutuu kipua. Fasciatekniikoilla käsitellään kalvorakenteita, jänteitä, lihaksia ja neuraalikudosta. Tarkoituksena on lisätä kudosten elastisuutta ja aineenvaihduntaa sekä palauttaa kudosten vapaa liike.

Fysikaaliset hoidot

Fysikaalisia hoitoja käytetään tarvittaessa fysioterapiaa tukevina hoitomuotoina. Fysikaalisiin hoitoihin lukeutuvat mm. syvälämpö (ultraääni), pintalämpö (lämpöpakkaukset), kylmähoito sekä sähköhoidot (mm. TENS).

Hieronta

Klassisella hieronnalla pyritään pehmittämään kireitä lihaksia ja sidekudosalueita, rentouttamaan kehoa ja mieltä sekä laukaisemaan jännitystiloja. Mobilisoivalla hieronnalla pyritään vaikuttamaan myös syvempiin, niveliä ympäröiviin kudoksiin.

HotStone-kuumakivihieronta

HotStone-hieronta on lämpimillä kivillä sekä öljyillä toteutettava rentouttava käsittely. Hoito on kevyttä ja miellyttävää. Kivien lämpö ja mekaaninen paine vilkastuttavat verenkiertoa ja rentouttavat kehoa.

Kinesioteippaus

Kinesioteippausta käytetään yleisimmin vähentämään kipua sekä tukemaan paikallisesti lihasten ja nivelten toimintaa. Teippausta voidaan toteuttaa mm. tukevana, turvotusta vähentävänä tai toimintaa ohjaavana. Kiensioteippausta voidaan käyttää mm. kipu- ja ärsytystilojen hoidossa.

Lymfaterapia

Manuaalinen lymfaterapia on fysioterapian erikoisala, jonka pääasiallinen käyttöaihe on eri syistä johtuva turvotus. Lymfaterapiaa hyödynnetään myös erilaisten kipu- ja ärsytystilojen hoidossa. Lymfaterapia on hyvin kevyttä käsittelyä ja sillä voidaan hoitaa kehon kaikkia osa-alueita. Tukevina hoitomuotoina käytetään tarvittaessa lymfateippausta, LymphaTouch-alipainehoitoa, kompressiosidoksia, aktiivista liikeharjoittelua sekä omahoidon ohjausta. Näiden hoitomuotojen tarve arvioidaan yksilöllisesti.

LymphaTouch-alipainehoito (PhysioTouch)

Physio-/ LymphaTouch-menetelmä on suomalainen, alipaineeseen perustuva lääkinnällinen hoitomenetelmä. Mentelmällä voidaan mm. aktivoida imusuonijärjestelmää ja aineenvaihduntaa, vähentää turvotusta, venyttää ihonalaiskudoksen eri osia (mm. lihaskalvot ja lihakset) sekä lievittää kipua.

Lisätietoja:  http://physiotouch.com/fi

Manuaalinen terapia

Manuaalinen terapia käsittää lihasten, nivelten ja selkärangan mobilisoivat käsittelyt. Nivelten ja selkärangan mobilisoivilla käsittelyillä voidaan lisätä liikkuvuutta ja vähentää kipua sekä häiritsevää paineen tunnetta. Olemme kouluttautuneet erilaisiin nivel- ja rankakäsittelyihin, hyödynnämmekin mm. Maitland- ja Mulligan-tekniikoita.

MDT-terapia

MDT-menetelmä on kansainvälinen tutkimus- ja hoitomenetelmä erityisesti selkäranka- ja raajakipujen hoitoon. Menetelmän kehitti 60-luvulla uusiseelantilainen fysioterapeutti Robin McKenzie. Menetelmä perustuu siihen, että tiettyjen liikkeiden ja asennon korjauksen avulla voidaan vähentää kipua ja palauttaa rangan normaali toiminta. Lisäksi potilas on itse aktiivinen kuntoutuksessaan tekemällä ohjattuja harjoituksia ja toteuttamalla annettuja, ennaltaehkäiseviä ohjeita. Tärkeä osa menetelmää on ryhdinkorjaus niin makuu- kuin istuma-asennossa, jossa apuna toimivat alkuperäiset niska- ja lannetuet.

Mindfulness

Mindfulness on hyväksyvää, tietoista läsnäoloa. Tietoisella läsnäololla tarkoitetaan keskittymistä meneillään olevan hetken kokemiseen, havainnointiin ja hyväksymiseen. Mindfulnessin kautta on mahdollisuus saada yhteys omaan kehoon ja tulla tietoiseksi mielen toimintatavoista. Tietoinen läsnäolo auttaa tunnistamaan tunteita ja ajatuksia, hyväksyen ne sellaisinaan. Mindfulness auttaa mm. stressin, kivun ja tunteiden hallinnassa, rentoutumisessa sekä keskittymisessä.

Ohjaus ja neuvonta

Fysioterapian oleellisena osana toimii omatoimisen harjoittelun ohjaaminen. Fysioterapeutti antaa asiakkaalle yksilölliset, kuntoutumista tukevat harjoitteet sekä ohjeet. Omatoimisten ohjeiden avulla asiakas pystyy kuntouttamaan itseään fysioterapiajakson aikana sekä ylläpitävästi fysioterapian loputtua.

Rentousmenetelmät

Fysioterapiassa voidaan hyödyntää erilaisia rentousmentelmiä mm. kivun- ja stressinhallintaan sekä kehon ja mielen rentoutumiseen. Soveltuvat rentousmenetelmät valitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Rentousharjoittelussa voidaan käyttää mm. musiikkia, hengitys- ja Mindfulness-harjoitteita, väri-, mielikuva- ja tarinarentoutuksia sekä erilaisia kehollisia harjoitteita.

Terapeuttinen harjoittelu

Terapeuttisella harjoittelulla tarkoitetaan fysioterapiaan sisältyvää aktiivista, toimintakykyyn vaikuttavaa harjoittelua. Fysioterapeutti ohjaa harjoittelun yksilöllisesti asiakkaan toimintakyvyn mukaan. Terapeuttinen harjoittelu voi sisältää mm. lihasvoima-, liikkuvuus-, tasapaino- ja kestävyysharjoittelua.

Yhteystiedot

LS Fysioterapia Oy
Karankakatu 19
87500 Kajaani